ایمان درقرآن . مفهوم و گونه ها
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام
- نویسنده مجتبی رضوی طوسی
- استاد راهنما احد فرامرز قراملکی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
در حوزه اسلامی مشخصه های برشمرده شده از اقرار زبانی و عمل ظاهری تا تصدیق قلبی و معرفت باطنی نوسان داشته است. خارج بودن عمل از حوزه مفهومی ایمان و تعبیر ایمان به دلبستگی درونی پسندیده ترین مشخصه های برشمرده شده در حوزه اندیشه اسلامی ارزیابی می گردد. متعلق ایمان جایگاه قابل توجهی در بحث ایمان دارد ولی ارتباطی به مفهوم ایمان ندارد. هر چند می تواند در گونه بندی ایمان موثر باشد. پذیرش گونه برای ایمان به معنی پذیرش زیستهای مومنانه متفاوت است که این تفاوت گاهی به تفاوت متعلقات ایمان و در مواردی به تفاوت خاستگاه و تعریف ایمان باز می گردد. در قرآن ایمان آوردن فرآیندی دو سویه معرفی شده است : عطای خداوند و اراده و پذیرش انسان در طول یکدیگر زمینه ایمان آوری را مهیا می سازند. مومن ، صاحب بینش، آینده نگر و صاحب قلب پذیرا و ایمان آوردن او فعلی دلیل پذیر و عقل پسند است ، اما محور نیست. عمل صالح جز ایمان به شمار نمی رود و گناهکاری مومن او را از دایره ایمان خارج نمی سازد. مومنین به توبه و تذکر و نوکردن ایمان خود ترغیب شده اند. تسلیم ، توکل، اطمینان و خشوع با ایمان قابل جمع هستند اما در مفهوم ایمان نمی گنجند. در آیات قرآنی توصیفی که ایمان را مشخصا امری فطری بنامد به چشم نمی خورد. معرفی قلب به عنوان جایگاه ایمان ( تصدیق قلبی) ، مطلوبیت ایمان دینی، تفاوت ایمان با علم و عقل ، پذیرفتن نقش اراده درایمان از ویژگیهای مشترکی است که همسویی نظریه های ابراز شده در موضوع ایمان را با آموزه های قرانی تایید می کند. قرآن متعلقات مختلفی برای ایمان برشمرده است اما نمی توان این متعلقات را جز در یک مورد ( ایمان به حق و ایمان به باطل) گونه ساز دانست. شاید نزدیکترین رای به صواب این باشد که در قرآن گون های مومنی کردن آمده است نه گونه های ایمان. متعلق ایمان مطلوب قرآنی خداوند است و آنچه بر حضرت محمد(ص) نازل شده است . بررسی ویژگیهای مومن مطلوب قرآنی بیانگر این حقیقت است که قرآن درصدد ارائه الگویی موفق برای انسان ، در صحنه زندگی دنیایی است.
منابع مشابه
گونه صوفیانه معرفت و ایمان
In the history of Islamic though, faith and gnosis -Imān va Ma‘rifat- are two key and controversial theological concepts, having always been subject the argument. Some important theological problems such as excommunication and calling one profligate-Takfir va Tafsiq-, principle of rational goodness and badness –Hosn va Qobh-i Aqli– are obviously consequences of diversity in definition of thes...
متن کاملگونه شناسی طبقات اجتماعی درقرآن
پژوهش حاضر با تکیه بر قرآن به دنبال پاسخ به این پرسشها است که آیا قرآن برای طبقات اجتماعی در جامعه مشروعیت قائل است؟ این طبقات چه ویژگی و چه تأثیری در جامعه دارد؟ این پژوهش، ضمن تعریف از طبقات اجتماعی و ارائه دستهبندیهای مختلف معتقد است که قرآن نه تنها در صدد آن نیست که وجود طبقات اجتماعی و برخورداران از مزایای مادی را مشروعیت بخشد، بلکه در صدد بیارزش نشان دادن تنعمات صرف مادی و بیان ثبوت ...
متن کاملجایگاه مفهوم ایمان در تربیت اسلامی
در قرآن کریم گرچه به ایمان آوردن دستور داده شده ولی در برخی آیات آن، ایمان امری غیر ارادی و هدیهای الهی شمرده شده است. این چالشی تئوریک بر راه تربیت دینی است و تا این گشوده نشود، امکان تربیت دینی در عمل نخواهد بود. در این نوشتار، به روش توصیفی- تحلیلی، نگرشهای تفسیری خردگرا بررسی گردیده و کوشیده شده است با تفسیری حاشیهای (و نه کانونی) از طباطبایی و نگاهی کانونی (و نه حاشیهای) از غزالی راهی...
متن کاملعلل و اسباب لعن درقرآن
چکیده در این نوشتار به تشریح معنا و مفهوم لعن، علل واسباب لعن و عاقبت ملعونین در قرآن کریم پرداخته شده است. معنای لعن دورشدن ازرحمت خدا و دچارشدن به عذاب الهی است و این دورشدن ازرحمت و گرفتار شدن به عذاب الهی علل و اسبابی دارد که عبارتند از: کفر، دروغ، تهمت، شرک، سوءظن به خدا، اذیت خدا ورسول او، نقض عهد، نافرمانی از اوامر خدا، کفربعد از ایمان، کبر وغرور، ظلم، قتل عمد مومن، قطع صله ارحام، فسا...
متن کاملمقایسه مفهوم ایمان در شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید و ابنمیثم
ابنابیالحدید و ابنمیثم دو شارح مشهور نهج البلاغه در قرن هفتم هستند. ابن ابی الحدید براساس دیدگاه معتزلی خود معتقد است که عمل در مفهوم ایمان وارد میشود اما ابنمیثم بر اساس دیدگاه امامیه معتقد است که عمل جزو آثار ایمان است و در معنای آن وارد نمیشود. بنابر این با مقایسه شرح نهج البلاغه ابنابیالحدید با شرح نهج البلاغه ابنمیثم پیرامون موضوع ایمان مشخص میگردد که دیدگاه کلامی این دو عالم تأث...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023